Üdvözöljük
Marzipan Vom Matthiasberg "Mador" honlapján! (HCH
Liam Vom Matthiasberg x HCH Hildegard Vom Matthiasberg) Tenyésztõ:
Mészáros Lajos és Nyitrai Monika
Tulajdonos: Leidl Andrea 1108 Budapest, Pázsitfû u. 1.
Mobil: +36-70-315-4758 E-mail: leidla@hotmail.com
Hallottam,
hogy a leonbergi hagyományosan kiválóan alkalmas
ún. "sajátos nevelési igényû"
gyermekek fejlesztésére, idõskorúak hangulati
és aktivitási szintjének javítására,
stb. Az állatok bevonásával történõ
fejlesztés, nevelés külön szakterület, és
amikor Mador hozzám került, még semmit sem tudtam róla.
Ösztönösen éreztem viszont, hogy Madorral ilyen
irányba is fogunk menni, és a nevelése során,
valamint a kiképzések alkalmával kizárólag
pozitív módszereket használtam, az emberek felé
általában és minden helyzetben barátságos
viselkedést vártam el, a "csibészelés"
kizárt dolog volt. Kiemelten nagy hangsúlyt fordítottam
a szocializációra és a közöttünk levõ
bizalom építésére, erõsítésére.
Azóta
sokat tájékozódtam a témában itthon
és külföldön. A szakirodalom nagyon sokrétû,
egységesen elfogadott normákat és szabályrendszert
világ szinten jelenleg nem találunk. A külföldi
pozitív gyakorlathoz képest (pl. Ausztráliában
állami támogatással mûködik látogató
foglalkozás), nálunk a kutyát még a legtöbb
helyen be sem engedik az intézményekbe, óvodákba,
iskolákba. A jogszabály eleinte csak a rendõrségi
és vakvezetõ kutya fogalmát ismerte, de ma már
létezik segítõ kutya is. A tiszta, egészséges,
oltott, féregtelenített, engedelmes, gyermekszeretõ,
speciális kiképzésben részesített és
évente megismételt vizsgával rendelkezõ kutya
és a felvezetõje, lassan egyre pozitívabb megítélés
alá esik. Létrejött a Magyar Terápiás
és Segítõkutyás Szövetség Egyesülete
(www.matesze.hu) országos
érdekvédelmi és szakmai ernyõszervezetként.
Az
elõremutató folyamat már elindult, de bõven
van még mit behoznunk. Itt csak néhány alapismeretet
és az eddigi tapasztalataimat írom le a kutyás terápiával
kapcsolatban, valamint bemutatom, hogy Mador konkrétan milyen,
és mely területeken alkalmazható a leghatékonyabban.
Állatok
részvételével történõ fejlesztõ
tevékenységek alapformái
Az
egységes nevezéktan kedvéért leírom,
hogy az állatok bevonásával történõ
foglalkozásoknak az elterjedt nemzetközi szakirodalom szerint
milyen három alapformája ismert:
1.
AAA - Animal Assisted Activity - Állat asszisztált
foglalkozás / tevékenység / aktivitás: állat
bevonásával történõ pihentetõ,
oktató célú kapcsolat, szakember (gyógypedagógus,
pszichológus, konduktor, stb.) részvétele nem követelmény.
A foglalkozások tervezettségi és dokumentáltsági
szintje alacsony. Cél a jó hangulat, pozitív érzések
biztosítása.
2.
AAT - Animal Assisted Therapy - Állat asszisztált
terápia: célorientált terápiás célú
kapcsolat, szakember részvételével, tervezett és
dokumentált formában. A fõbb szereplõk magas
szintû, összefoglaló kapcsolatát mutatja az alábbi
ábra (tehát a kutyavezetõ nem a gyerekkel (páciens)
foglalkozik, hanem a terapeutával és a kutyájával).
3.
AAE - Animal Assisted Education - Állat asszisztált
oktatás: tanulókra specializálódott, osztálytermi
interakció a tanítók/tanárok bevonásával,
a diákok aktív részvételével. Cél
lehet pl. az aktuális tantárgy elsajátíttatásának
elõsegítése, a diákok közötti szociális
interakció növelése/irányba terelése,
a "klikkesedés" és kiközösítés
megszüntetése vagy csökkentése, motiválás,
figyelem összpontosítás elérése a diákoknál,
fegyelmezési problémák minimalizálása,
egyedi problémák megoldása, stb.
2008-ban
megkezdtem a Mancsos
Segítõtársaink Terápiás Állatok
és Oktatási Alapítvány által szervezett
Terápiás állatfelvezetõ (animal handler)
tanfolyamot annak érdekében, hogy a már 2007-ben
elindított terápiás munka elméleti hátterét
jobban megalapozzam, és még strukturáltabb gyakorlati
munkát tudjunk Madorral nyújtani. Ezúton (is) szeretném
köszönetemet kifejezni Gaál Györgyinek a
tanfolyam anyagának lelkiismeretes összeállításáért,
a folyamatos elméleti és gyakorlati segítségéért.
A
Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam három
részbõl állt:
1. Elméleti
képzés és vizsga
2.
Állat alkalmassági felmérés
3.
Gyakorlati vizsga
1.
A Terápiás állatfelvezetõ elméleti
tanfolyam tematikája és elõadói:
Az
ember és állat kapcsolata, életkori sajátosságok
áttekintése - Gaál Györgyi
b.
Az állatasszisztált programok folyamatai és elõírásai:
Az
állatasszisztált programok elméleti alapismeretei
- Gaál Györgyi
Az
AAA, AAT és AAE - Gaál Györgyi
A
foglakozásokon elkövethetõ hibák, improvizációk,
együttmûködés a szakmai személyzettel
- Gaál Györgyi
Jogi
szabályozások, állatvédelmi szempontok
és etikai megfontolások, állategészségügyi
ellõírások - Gaál Györgyi
Szupervízió
- Kutasi Tamara
c.
Az állatok bevonása a foglalkozásokba:
A
különbözõ állatfajok alkalmazási
területei - Gaál Györgyi
A
kutya (domesztikáció, etológia) - Gaál
Györgyi
A
macska (domesztikáció, etológia) - Gaál
Györgyi
d.
Takarmányozás, tartástechnológia, kiképzés:
Az
állatok kiképzésének elméleti
alapjai - Gaál Györgyi
Takarmányozás
- Gaál Györgyi
Tartástechnológia
- Gaál Györgyi
A
100 pontos sokrétû elméleti vizsga tesztet 91%-osra,
a csapat legjobbjaként, sikeresen teljesítettem.
Nem
elég az elméleti vizsgát teljesíteni a gazdinak
- az állatasszisztált tevékenységekhez megfelelõ
állat (esetünkben kutya) is kell!
2.
A Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam kutya
alkalmassági felmérésének tematikája:
Alapengedelmességi
feladatok gazdával ill. idegennel
Élelemmegtagadás
Érintésre
adott reakció, érzékeny testtájak érintése
(gazda, idegen)
Zajérzékenység
felmérése
Stb.
Mador
elõzetesen remekül megfelelt a felmérésen, nyugodtan,
kedvesen viselkedett, nagyon szófogadó kutya volt.
Végül
következett a kutyta-felvezetõ csapat legnagyobb megmérettetése:
a vizsga!
3.
A Terápiás állatfelvezetõ tanfolyam gyakorlati
tematikája:
a.Engedelmességi feladatok: az általános alapfeladatokon
(ültetés, fektetés, állítás,
lábnál követés, helyben maradás, fordulatok)
kívül pl. jobb- és baloldali vezetés, más
felvezetõ (gyermek) általi vezethetõség,
kellemes szituációból történõ
elhívás, pluszpontokért kézjelekre történõ
engedelmesség, köszönés (pl. hangadás,
pacsi), apportkészség, kutya kapcsolatfelvételének
vizsgálata, stb. is szerepel.
b.
Terápiás szituáció:köszöntés,
kerekes székes résztvevõk kezelése, váratlan
zajingerekre adott reakciók, élelemmegtagadás,
játék és játéktárgy elkérése,
idegen játék ignorálása, résztvevõknek
engedelmeskedés, hám le- és feladása, kutya
simogatása, egyéb speciális feladatok, játékok.
c.
Kutyakozmetikusi felülvizsgálat: általános
egészségügyi ellenõrzés, elvárt
megjelenés tisztázása a felvezetõvel a foglalkozások
helyszínén.
d.
Pszichológiai felmérés a gazda számára:
kérdéssor megválaszolása és késõbb
pszichológus általi kiértékelése
a felvezetõ motivációjával, céljaival,
preferenciáival kapcsolatban.
Fontos
megjegyezni, hogy a vizsgán résztvevõ segítõk
munkája mennyire fontos. Ahhoz, hogy egy valós terápiás
helyzetet idézzünk, szükség van kerekesszékes,
különbözõ szinten akadályozott, kutyától
félõ / túl szívélyes, túl hangos
/ túl introvertált, benyitó-zavaró stb. résztvevõkre.
A segítõk külön elõzetes oktatásban
részesültek, hogy a foglalkozás az elõre megtervezett
forgatókönyv szerint történjen. Külön
köszönet érte a segítõknek is!
A
gyakorlati vizsgát is sikerrel teljesítettük. (Zárójelben
megjegyzem, hogy az engedelmességi feladatoknál az összes
vizsgázó kutya (német juhász, shetlandi juhász,
golden retriever, tibet terrier, airedale terrier, máltai selyemkutya)
közül Madorral értük el a legmagasabb pontszámot!)
Büszkén
állíthatom, hogy immár Mador "bejegyzett
terápiás kutya" a Mancsos Segítõtársaink
Alapítványnál a 008/2008 sorszámon! Az
alapítvány szabályzata szerint (és a folyamatos
magas szakmai színvonal tartása érdekében)
a vizsga érvényessége 1 év, ezért a
gyakorlati vizsgát évente megismételjük.
Külön
megtiszteltetésnek érzem, hogy eddigi munkám elismeréseként
többször is felkérést kaptam terápiás
vizsga elnöklésére és levezénylésére,
valamint kutya alkalmassági felmérés elvégzésére
a Mancsos Segítõtársaink Alapítványnál
(www.mancsosok.hu)
és a Magyar Terápiás és Segítõkutyás
Szövetség Egyesületénél (www.matesze.hu)
egyaránt.
Mador
alkalmazhatósága, bemutatása állatasszisztált
tevékenységek szempontjából
Megfelelõ
problémához a megfelelõ kutyát! Fontos, hogy
tisztában legyünk vele: nem minden kutya alkalmas minden terápiás
cél megvalósítására, ezért ismernünk
kell a program célját és a kutyánkat annak
érdekében, hogy a program megvalósítása
hatékony és eredményes legyen.
A
kutya és a gyermek magatartása a foglalkozásokon
alapvetõen lehet aktív vagy passzív (egyik sem "jó"
vagy "rossz", hanem az adott típushoz, az adott terápiás
célhoz kell megtalálni az összeillõ kutya-gyermek
ill. kutya-csoport "párokat"):
Kutya
passzív:
A
kutya a cselekvés elszenvedõje, vagy a cselekvésnek
nem részese (pl. fekszik és a testsémát
tanuljuk, illetve pihenõidõszak van, vagy képes/papíros
feladatokat végzünk).
Kutya
aktív:
A
kutya azonos cselekvést hajt végre a gyerekkel (pl.
ül, fekszik), szerepjátékokban vesz részt
(pl. tûz (ül) - víz (fekszik) - repülõ
(áll), körjátékban játszik, stb.
Gyermek
passzív:
Gyermektõl
várunk passzivitást (pl. hiperaktív gyerek
üljön egy helyben, amíg a kutya produkál,
vagy pl. a kutya leeszi a tápot a gyerekrõl).
A gyermek megfigyelõ: elmondja, milyen a kutya, mit csinál.
Bazális érzékelés fejlesztése:
gyermek csukott szemmel várja, hogy hol ér hozzá
a kutya.
Relaxáció: gyermek ráfekszik a kutyára,
pihen, együtt lélegzik vele.
Gyermek
aktív:
Gyermek
résztvesz a gyakorlatokban, közvetlen testi kapcsolatban
van a kutyával vagy távolsági kapcsolatban
van vele (nem ér hozzá, de ráfigyel, a kutya
pozíciójától függõen reagál).
Az
alábbi táblázat tartalmazza a terápiás
foglalkozások szempontjából érdekes tulajdonságokat
és Mador jellemzõit.
Tulajdonság
Tulajdonság
leírása
Mador
jellemzõi
Kinézet
Kutya
megjelenése, fenotípusa: testméret, szõrhossz,
szõrszín, stb. (Mikor hullik, trimmelik-e (pl. terrierek),
vedléskor passzív feladat kevesebb legyen, utána
fel kell mosni)
Mador
kifejezetten nagytestû kutya ("XXL-es"). Hosszú
puha szõrû, "macis". Domináns színei
a vörös és fekete, a hasánál, lábánál
krémszínû (színek tanításához
még a rózsaszín (nyelve) és fehér
(fogai) esetében használható). Valamennyi szõr
mindig jön belõle, nagy vedlések tavasszal és
õsszel vannak. (Utána mindig érdemes felporszívózni,
a takarítószemélyzettel elõzetesen érdemes
egyeztetni, hogy foglalkozás után legyen takarítás
a helyiségben.)
Feladatok
Milyen
alapengedelmességi feladatokat tud a kutya és hogyan
(hang és/vagy kézjel, fejbólintás stb.)
Mador
hangjelre és kézjelre egyaránt, közelrõl
és távolról is dolgozik (ahol kézjelre
is, ott zárójelben odaírtam, nála mi
a jele a feladatnak):
- ül (ökölbe szorított kéz),
- fekszik (nyitott tenyérrel, összezárt ujjakkal
lefelé mutató kéz),
- áll (oldalt tartott kéz),
- marad (kifelé mutató tenyér nyitott ujjakal
(ötös)),
- hozzám (oldalsó tartásban tartott mindkét
kar (T)),
- lábnál,
- vár,
- hozd,
- ereszd/kérem.
Mozgékonyság
Lassú
és kényelmes, vagy inkább energikus, pörgõs
a kutya.
Minél akadályozottabb a gyerek, annál lassúbb
kutya jó, ill. ettõl függ, hogy aktív/passzív
feladatokhoz/gyerekekhez jó-e.
De pl. egy baleset utáni izomrehabilitációhoz
jó a gyors kutya (pl. kar mozgatása - eldobni neki a
labdát sokszor).
Mador
lassú, nyugodt kutya (jutalomfalat adása nélkül).
Hajlandó sokáig az oldalán feküdni, amíg
a gyermek ráfekszik, hallgatja a légzését,
relaxál rajta. Súlyosan akadályozott, autista
stb. gyermekhez is jól alkalmazható.
Jutalomfalattal felpörgethetõ, gyorsítható,
de ekkor hajlamos (akaratlanul) fellökni a körülötte
levõket (néha hozzájuk sem érve, csak
a széllel/svunggal), ezért inkább foglalkozás
alatt nem, vagy csak alig használok jutalmat.
Kutya
jelleme
"Kemény"
vagy "puha", mennyire dominánskodó, mennyire
könnyen kezelhetõ
Mador
"puha", egyáltalán nem dominánskodó,
könnyen irányítható, szeretne megfelelni.
Eltûri a hosszan tartó karoló ölelést,
szorítást, ráfekvést, stb.
Nyalakodás
A
gyerek és a kutya nagyjából egy magasságban
van. A gyerek vagy kifejezetten szereti, vagy utálja, ha nyalja
a kutya (köztes nem nagyon van). Egyes gyerekek nem szeretik,
ha megnyalja õket a kutya, vagy ha hozzáér, azt
mondja/hiszi, hogy "megharapta". Az autistát viszont
kifejezetten megnyugtatja, ha a kutya nyalja a hasát. Amelyik
kutya nyalakodik, az nem domináns. Meg kell beszélni
elõre (szemet/szájat nem nyalhatja, de kezet, fület
igen). Érdemes törlõkendõt vinni.
Mador
nem nyalakodik, csak ha a gyermek kifejezetten kéri tõle
(odadugja az arcát/nyakát/fülét, nevet,
simogatja, bátorítja, kér "puszit").
Én nem szeretem, ha nyalakodik a kutya, ezért sokáig
nem szoktam hagyni.
Távolságtartás
Mennyire keresi a közvetlen kontaktust a kutya. (Pl. nem minden
gyerek szereti, ha odamegy a kutya megszagolni, tudni kell leállítani).
Mador
nagyon finoman ráérez, hogy kihez lehet közel menni,
és kinél kell kivárni, amíg a gyerek odamegy
hozzá. Érdeklõdik, de nem tolakodó. Általában
szereti a közvetlen kontaktust.
Fájdalomküszöb
Mennyire
tûri a (legtöbbször akaratlan) fájdalmat, illetve
hogyan regál rá (pl. odakap-e vagy csak odébbmegy).
Jól szocializált kutya tudja, hogy max. véletlenül
bántották, bár van olyan gyerek, aki szándékosan
bántja. Fokozatosan kell bevezetni a feladatokat, hogy feloldódjon
mind a gyerek, mind a kutya.
Mador
fájdalomküszöbe nagyon magas, fel sem veszi a fájdalmat,
illetve (csodálkozva) maximum odanéz. Bármely
testrészét engedi megfogni, simogatni. Sohasem agresszív,
problémahelyzetben tõlem kér segítséget,
vagy inkább kitér, kilép a szituációból.
Megérinthetõ
testtájak
Mely
részeit engedi megfogni a kutya, esetleg van-e olyan testrésze,
amit tanácsos elkerülni
Mador
bármilyen testrészét hagyja megfogni, akár
a nyelvét is.
Félelem
Mitõl
fél a kutya (valamitõl biztos, pl. lufi). Sok eszköz
lehet a gyerekeknél, amiket elõre meg kell mutatni a
kutyának (mankó, furulya stb.)
Mador
(eddig) nem mutatott félelmet semmitõl. A leonbergi
hagyományosan érzéketlen a zajokra, a fajtaleírás
szerint ez kifejezett követelmény is. Kipróbáltam
már: légkalapács mûködésétõl
1-2 méterre kézjelre leül, lefekszik, tüzijátékot
játékból el akarja kapni, mennydörgésre
semleges.
Hangokra
adott reakció
A
kutya milyen hangokra reagál negatívan (pl. gyerek üvölt,
sérült sikít, stb.) Elõfordul, hogy a kereplõ
hangjára pásztor kutyák terelnének. Szórakozóhelyen
fények, zajok esetén ha segítséget kér,
figyeljünk rá és reagáljunk.
Mador
jól tûri a hirtelen, váratlan hangos zajokat,
hangokat. A gyerekek zaja, kiabálása, sírása,
sikítása nem vált ki belõle reakciót,
maximum megpróbálja megvigasztalni, vagy tõlem
kér segítséget, hogyan viselkedjen (elvárás:
maradjon semleges).
Erõsségei
Olyan
feladat, amit nagyon szeret a kutya, bármikor bevethetõ.
(Néha improvizálni kell és spontán feladatra
van szükség).
Mador
az alapengedelmességi feladatokat mindig jól végzi,
szeretjük az "Utánozd a kutyát" játékot
(gyerek is ül, áll, fekszik, amikor a kutya (kézjelre)).
Gyengeségei
Amilyen
szituációt jobb elkerülni (pl. hangos zajra felugrik
az ölembe).
Mador
nem hajlandó túl sokszor apportírozni, ezért
4-5 labdadobás után más játékot
kell választani.
Gyerekek
száma
Hány
gyerekkel lehet vele foglalkozni. Pl. 4-5 gyerek, aktív kutyánál
esetleg 8 is. Ideális egy kutyás foglalkozás
esetén az 5-6 gyerek, afölött több kutya ill.
segítõ kell, hogy be lehessen vonni mindenkit.
Mador
kitûnõen alkalmazkodik bármilyen szituációhoz,
csak az intézmény/gyógypedagógus/foglalkozásvezetõ
határozza meg a létszámot (pl. kb. 30 fõs
portugál turistacsoport körülvette, vagy 10-12 gyerek
egyszerre simogatja, miközben fekszik, vagy pl. tanóra
végeztével egy osztálynyi gyerek megrohanja -
õ mindezt nyugodtan, farkcsóválva tûri.)
Idõ
Meddig
lehet a kutyával dolgozni (szakirodalom szerint 20-40 perc
alkalmanként, gyakorlatban gyerekfüggõ, de max.
1.5 óra)
Madorral
legtöbbször 30-40 perces foglalkozások megtartására
volt igény, de volt már kevésbé intenzív
2 órás munka is (súlyosan halmozottan sérültekkel,
ahol sokat feküdt). Amint a kifáradás jeleit mutatja,
visszavonulunk.
Specialitás
Milyen
különleges dolgot lehet csinálni a kutyával
Mador
specialitása a "csipeszelõs" játék
többféle változatban (pl. testséma tanuláshoz
adott testrészére kell csipeszt tenni, vagy színtanuláshoz
adott színû csipeszt kell választani, vagy kicsi-nagy
tanulásához különbözõ méretû
csipeszeket, illetve egy másik játék, hogy meg
kell találni a kutya szõrébe eldugott csipeszt,
stb.)
A
kutyás terápiával kapcsolatosan elõször
kiváló elõadásokat hallgathattam pl. a tanfolyam
vagy a konferenciák idején, de 2011.08.30-án eljött
az alkalom, amikor elõadást tartani mehettem a Budapesti
Kongresszusi Központba. Illés
Anett meghívást kapott a
2. Mûvészetterápiás Világkongresszusra,
ahová tolmácsként és elõadóként
Madorral együtt engem is meghívott. Elõadásunknak
a "Mûvészi képességek erõsítése
a kutyával kísért foglalkozásokon"
címet választottuk. Anett kiválóan felépítette
a mindössze 20 perces elõadást:
A
Mûvészi képességek erõsítése
a kutyával kísért foglalkozásokon c. elõadásunk
tartalma:
A kutyával
való kapcsolat általános elõnyei
Az állatasszisztált
foglalkozások fajtái (AAA, AAT, AAE)
A kutyával
támogatott mûvészet terápia 3 fõ aspektusa
(a folyamat bemutatása egy-egy terület konkrét kiválasztásával)
A
mûvészeti fejlesztés területei (pl. zenei
képességek fejlesztése)
Korcsoport
(pl. óvodás korú gyermekek)
Állatasszisztált
foglalkozások fajtái (pl. állatasszisztált
terápia)
A fõbb
fejlesztési területek (finommotorikus és nagy mozgások,
gondolkodás, érzékelés, észlelés,
kommunikáció, nyelvi készségek, beszédkészség)
A kiválasztott
terület, korcsoport és foglalkozás típus mélyebb
elemzése, jellemzõi
Az
elõadást kísérõ gyakorlati bemutató,
a közönséget is bevonó interaktív feladatok:
A kutya
testhelyzetétõl függõen a nõk (ül)
illetve férfiak (fekszik) megszólaltatása a teremben
(magas-mély hangok)
Egy önként
jelentkezõnek a kutya odavisz egy, a hátára csipesszel
rögzített képet (gyertya) tartalmazó lapot,
melyrõl asszociálva egy dalt énekel (legnagyobb
örömünkre egy hölgy lelkesen és tisztán
elénekelte az "Ég a gyertya, ég" kezdetû
gyerekdalt)
A kutya
testhelyzetének megfelelõ szolmizációs sémával
egy gyerekdal rejtvény megfejtése a kiosztott
lapok alapján (ha sikerült rájönni, melyik
dalról van szó, a megfejtést (kis meglepetésért)
kérem emailben elküldeni)
(Én még ilyen innovatív kutyás-zenei feladatot
sosem láttam!)
Kutyakotta
rejtvény
Azt
hiszem, túlzás nélkül állíthatom,
hogy Mador volt a konferencia sztárja. Rengetegen simogatták,
érdeklõdtek, alig várták az elõadásunkat,
mások a prezentáció végeztével jöttek
oda hozzánk. Csodálatosan éreztem magam! Megerõsítést
is kaptunk a szervezõ Dr. Hász Erzsébettõl,
hogy a jövõre tervezett 3. világkonferenciára
újra várnak bennünket. Ezúton is szeretném
megköszönni Anettnak, hogy gondolt rám és meghívott!
Elhatároztuk,
hogy ezentúl vállaljuk magyar és angol nyelvû,
kutyás terápia témájú elõadások
és gyakorlati bemutatók megtartását itthon
és külföldön a következõ nyelveken:
magyar ,
angol ,
német ,
francia
vagy spanyol
.
Azután
2012. februárjában nagyob büszke voltam, mikor felkérést
kaptam az Ideo Csoporttól,
hogy tartsak egy 2 órás prezentációt Madorral
Volksbank-os ügyfeleik
részére "Stressz kezelés kutyával"
címmel.
Nagyon
boldog és büszke voltam, hogy felkérést kaptam
az elõadásra. Kiterjedt kutatást végeztem
és együtt mûködtem a Mancsos Segítõtársaink
Alapítvánnyal is (www.mancsosok.hu)
A résztvevõk stressz szintje az elõadás kezdetén
átlagosan 3,89 volt (1-7 skálán), ez az elõadás
végére 50%-kal javult (5,86-ra). A végén
megkérdeztem a résztvevõket, hogy mennyire teljesültek
az elvárásaik: 66%-uk azt nyilatkozta, hogy teljesültek,
és a fennmaradó 33% pedig többet kapott, mint amire
számított. Mador is nagyon szépen viselkedett, úgyhogy
ez egy sikeres esemény volt. Szeretném még egyszer
megköszönni a szervezõ Holecz Hajnalkának
az Ideo Csoporttól, hogy felkért.
VirgoncNapközi Budapest 1021 Budapest, Hûvösvölgyi
út 89. (06-1) 274-0304 vagy (06-70) 360-1665
- súlyosan és halmozottan sérült gyerekek
- 15 éves autista lány "kinyitása" - azelõtt
senkire nem reagált, 3 hónapos foglalkozás után
már magától odament a kutyához, szakemberek
meg tudják kezdeni vele a munkát
- 4 éves értelmi fogyatékos kislány "kutya-nem"
hozzáállásának változtatása
"kutya-igen"-re, nyitottság, érdeklõdés,
motiválhatóság felkeltése,
- mindenkinél: szabálytanulás erõsítése,
- egymásra odafigyelés és elfogadás erõsítése,
- nagymozgásos feladatok,
- finommotorikius
gyakorlatok,
- stb.
Elõször
helyettesíteni mentünk egy másik kutya-gazdi párost.
Az Igazgatónõ Madort meglátva elsápadt és
nagyon megijedt, majd mikor látta, hogy a kutya a néma kézjelekre
vagy halk parancsokra lelkesen engedelmeskedik és abszolút
megbízható, barátságos, végül
megsimogatta (!) és a késõbbiekben kifejezetten várta
õt, kérte, hogy mi jöjjünk.
....
.....
.....
Szellõ
utcai Óvoda, Általános Iskola, Egységes
Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
(EGYMI) www.szelloegymi.hu
részvétel óvodai, iskolai munkában, napközis
táborban, illetve gyermeknapon:
- óvodában: súlyosan, halmozottan sérült
gyerekek nagymozgásának és finommotorikai képességeinek
fejlesztése,
- általános iskola alsó tagozat több csoportban:
figyelem koncentráció,
- mûvészetterápia (kutya körberajzolásával,
színezésével),
- bazális érzékelés,
- testséma tanulása, kutya-gyermek teste közötti
párhuzamok és különbségek feltárása,
gyermek saját testének megismerése,
- szabálytanuló képesség növelése,
- hiperaktív gyermek akár 7 percig egy helyben tartása
(relaxáció a kutyán),
- speciális foglalkozások autista gyermekekkel,
- stb.
Külön
öröm számomra, hogy míg egyes iskolákba,
óvodákba a kutyát be sem engedik, addig itt annyira
szívesen látottak vagyunk és annyira pozitívak
a visszajelzések, hogy a szülõk már pont azért
íratják ide speciális nevelési igényû
gyermekeiket, mert van kutyás foglalkozás is. Meg kell jegyeznem,
hogy eleinte a tanári karból is voltak szkeptikusok, de
az elsõ alkalom után a támogatók táborát
bõvítik már õk is, köszönet érte!
....
......
.....
MadárkaÓvodawww.madarka.hu
- egészséges és Down-szindrómás gyermekek
mozgásos fejlesztése (átbújás a kutya
alatt, hosszú pórázzal akadálykerülgetõs
séta, stb.)
- emlékezõképesség javítása
(kutya által végzett feladatok ismétlése)
- testséma,
- finommotorika fejlesztése,
- szabálytanulás erõsítése,
- stb.
....
Részvétel
az ELTE Etológiai Tanszék kutatómunkájában
több területen
http://etologia.aitia.ai ill. aktuális tesztek: http://kutyaetologia.elte.hu/aktualis_tesztek.html
- jobb-bal lábas kutya
(Madornál nem volt megállapítható szignifikánsan)
- segítségkérés ketrec kinyitásához,
amelyben élelem van (gazda-ismerõs-idegen, Mador egyértelmûen
gazdafüggõ)
- kihez fut a kutya (gazda-ismerõs-idegen, ld. fent, gazdi)
- magára hagyott kutya viselkedése (Mador teljesen nyugodtan
várta, hogy visszajöjjek, videóról és
üvegablakon át néztük)
- dominanciavizsgálat (oldalra/hátra fektethetõ,
Mador egyáltalán nem domináns)
- kerítés mögé rejtett élelem megtalálása
(Mador erõbõl szét akarta szedni a kerítést,
meg sem próbált kerülni)
- elrejtett élelem/labda megtalálása (Mador nagyon
jó arányban megtalálta, jól koncentrál
és használja az orrát is, szemét is)
- stb.
Nagyon
jó volt elbeszélgetni a Tanszék munkatársaival,
betekintést nyerni a kutatásaikba, megismerni a kísérletek
körülményeit, nézni videón, hogyan reagál
a kutya, stb. Egy életre szóló élmény,
hogy részt vehettünk ebben, és talán egy kicsit
mi is hozzájárulhattunk a magyar etológia fejlõdéséhez,
sikereihez. Rebeka lányom pedig a kísérletsorozat
vége felé már a pocakomban volt...
...
Újhegyi
Kismamakörwww.ujhegyiek.hu - egészséges kisgyermekek elsõ, pozitív
kutyás élményének biztosítása
- kutya feladata passzív, nyugodtan fekszik, amíg a babák
ismerkednek vele
Ez
volt elsõ "saját" felkérésünk,
nagyon büszke vagyok rá. Mint mindig, Madort most is szépen
megfürdettem, hogy "jószagú" legyen, hiszen
a kisgyermekek érzékelésében, észlelésében
a szaglás még nagyon fontos szerepet játszik. Legnagyobb
örömömre a babák nyitottan, félelem nélkül
közelítettek, és a szülõk körében
is nagy sikere volt Madornak.
...
2.
Mûvészetterápiás Világkongresszuswww.arttherapy.worldcongress.hu
- részvétel az elõadáson
- gyakorlati bemutató interaktív zenei készségeket
fejlesztõ feladatokkal (részletek: ld. Elõadások)
Illés
Anettól kaptam felkérést angol tolmácsolásra.
Ez volt az elsõ alkalom, hogy kutyás terápia témában
egy elõadáson a pulpitus másik oldalán állhattam.
Madornak kirobbanó sikere volt, csodálatosan viselkedett,
és jövõre is visszahívtak minket elõadni!
.......
.....
Spontán
segítõ és pozitív megnyilvánulások
nap mint nap:
- a metrón spontán odaült egy hölgy elé
- akirõl kiderült, hogy pár napja veszítette
el a kutyáját és szerette volna Madort megsimogatni
- a metrón a mellettem ülõ hölgy megkért,
hogy hadd simogassa a kutyát mezítláb - teljesítettük
a kérését
- a Nyugati metróállomás elõtt egy hölgy
közölte, hogy ideges és szeretné megsimogatni,
megölelgetni Madort, hogy megnyugodjon, utána nagyon megköszönte
mindkettõnknek és ment útjára
- a buszon mellém egy vak hölgy ült le, aki idegesen
kezdte magyarázni az egyik banki ügyintézõ miatti
felháborodását. Madort simogatta, tíz perc
múlva megnyugodott.
- a Mély-tónál sétálva egy kerekesszékes
hölggyel beszélgettünk, szerette volna Madort megsimogatni,
Mador persze nem félt a széktõl, hagyta magát
simogatni, sõt magától közelebb ment, hogy a
hölgy elérje.
- gyerekek szaladnak utána és simogatják az utcán
- a kerítésen keresztül simogatják a gyerekek
(Mador szelektíven õrzi a házat, van, akire már
messzirõl ugat)
- a kisgyerekes anyukák már ajánlgatják egymásnak,
hogy az elsõ pozitív tapasztalataikat a gyerekeik Madorral
szerezzék meg,
- kb. 1 m/óra sebességgel tudunk haladni bárhol is,
mert mindenki kérdezi, hogy milyen kutya, meg lehet-e simogatni,
miért van rajta vöröskeresztes hám, mennyi idõs,
mennyit eszik, stb. stb.
- stb.
A
szakirodalom rendkívül széles (fõleg idegen
nyelven). A teljesség igénye nélkül a
számomra igazán tetszõ weboldalak, könyvek,
események, konferenciák, cikkek, kiadványok:
Amennyiben
Ön saját/ismerõse gyermeke vagy intézménye
részére érdeklõdik terápiás
foglalkozások vagy magyar ill. angol nyelvû elõadások
és gyakorlati bemutatók megtartása iránt itthon
vagy külföldön, kérem, keressen
meg. Találunk megoldást! Köszönöm.